Al maanden staan de oude haltes van bus 44 er verloren bij. Zoals hier op het Amelandseplein. Foto's: De Havenloods
Al maanden staan de oude haltes van bus 44 er verloren bij. Zoals hier op het Amelandseplein. Foto's: De Havenloods

Verlaten en vergeten haltes herinneren Carnisse aan de bus die uit de wijk verdween

Algemeen 1.440 keer gelezen

Rotterdam - In de wijk Carnisse staan nog steeds de oude haltes van bus 44. Ze herinneren de bewoners aan de jaren dat de bus nog dwars door de wijk reed, in plaats van eromheen. Sinds ruim een maand rijdt bus 44 een nieuwe route, door gemeente en RET juichend ontvangen als nieuwe snelle verbinding naar onder meer Erasmus MC en Hogeschool Rotterdam. Maar in Carnisse doet het nog steeds pijn.

Door Emile van de Velde

De haltes aan het Amelandseplein, in de Utenhagestraat en de Gruttostraat waren al een aantal maanden buiten gebruik toen er helemaal geen bus 44 reed wegens werkzaamheden aan de nieuwe route op de noordoever. Die werkzaamheden zaten er begin april op. En toen werd maandag 8 april versie 2.0 van de bus gepresenteerd.

Lees verder onder de foto.


Verlaten halte middenin Carnisse, de lichtkrant doet het nog wel.

Bus 44 rijdt nu in een rechte lijn vanaf Rotterdam Centraal via ‘s-Gravendijkwal en de vrije busbaan in de Maastunnel naar Dorpsweg en Carnissesingel richting Zuidplein. Die rechte lijn zorgt ervoor, samen met een flinke vermindering van het aantal haltes, dat de bus er slechts 23 minuten over doet tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein. Als de stoplichten meezitten. 

De bus is vooral bedoeld om studenten van de hogeschool en werknemers van het ziekenhuis snel van Zuid door de tunnel te vervoeren. Dat lukt aardig, de bus zit ongeveer even vol als vroeger. In wijken als Carnisse en Oud-Charlois zijn dan ook aardig wat jongeren komen wonen nu woningen op de noordoever onbetaalbaar voor ze zijn geworden.

Beter af met de metro

Mensen die meer middenin Carnisse (en wijk met zo’n 12.000 inwoners) wonen, zijn tegenwoordig vaak beter af met de metro. Bus 44 is dan wel sneller, de wandeling van huis naar de halte duurt wél langer. En zeker sinds de doorgang tussen de wijk en Zuidplein in de Goereesestraat een paar weken geleden openging, is de metro dichterbij dan de nieuwe haltes van bus 44. 

Lees verder onder de foto.


De nieuwe buurtbus wordt slechts zelden gesignaleerd.

De RET laat sinds het verdwijnen van bus 44 uit de wijk overigens wel een buurtbus rijden, bus 567. Die bus wordt slechts zelden gesignaleerd, hij rijdt acht keer per dag en niet ‘s avonds of op zondag. De haltes van deze nieuwe buslijn staan verstopt tussen geparkeerde auto’s. De oude haltes van good old bussie 44 staan vergeten te zijn, de lichtkrant doet het nog wel.

Te vroeg voor conclusies

Een woordvoerder van de RET laat weten dat het wat betreft het succes van de nieuwe busroute nog te vroeg is om conclusies te trekken. Over het verdwijnen van bus 44 uit het hart van Carnisse zegt hij: “Uiteindelijk gaan er meer mensen op vooruit dan op achteruit. Al gaan er óók mensen op achteruit. Bij het veranderen van routes kun je nu eenmaal nooit iedereen tevreden stellen. En wij begrijpen natuurlijk ook heel goed dat dat vervelend is.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant